Skąd wzięły się kody kreskowe? Krótka historia
Kody kreskowe to obecnie jeden z najpopularniejszych sposobów znakowania produktów na całym świecie. W Polsce korzysta się z niego już od ponad 40 lat i nie zapowiada się na żadne zmiany. Wszyscy wiedzą, jak wyglądają kody kreskowe i czemu służą, natomiast nikt nie zadaje sobie raczej pytania: skąd się wzięły, a także, na jakiej zasadzie funkcjonują. Jaka jest ich historia?
Krótka historia kodów kreskowych
Pomysł na stworzenie nowego systemu logistyczno-handlowego pojawił się już w latach 60. XX w., kiedy to na Uniwersytecie Harwardzkim Wallace Flint zaangażował grupę studentów do stworzenia specjalnego katalogu. Klienci po wybraniu określonego produktu mieli wyciągnąć odpowiednią kartę perforowaną, a następnie przekazać ją kontrolerowi. Ten następnie umieszczał ją w czytniku, a towar automatycznie trafiał z magazynu do kasjera. Oczywiście w tym samym momencie rachunek był drukowany, a stan towarów uaktualniany.
Ostatecznie to Bernard Silver oraz Norman Woodland rozpoczęli badania nad opracowaniem systemu, który miał automatycznie odczytywać informacje o produktach. Najpierw kod kreskowy miał formę atramentu świecącego w ultrafiolecie, była to jednak droga inwestycja. Kolejny kod przybrał postać tarczy strzelniczej składającej się z okręgów. Dziś system tworzenia i zarządzania etykietami z kodami kreskowymi jest na szczęście o wiele łatwiejszy w obsłudze.
Kod kreskowy po raz pierwszy został użyty w Ohio w Stanach Zjednoczonych. Zakupu dokonano 26 czerwca 1974 r. w supermarkecie Marsh. Produktem, któremu przypisano kod kreskowy, były gumy owocowe firmy Wrigley, i co ciekawe – był to wybór całkowicie przypadkowy. Paczkę do dziś można oglądać w Muzeum Historii Amerykańskiej w USA.
Tworzenie i zarządzanie etykietami
Kody kreskowe posiadają wiele zastosowań w różnych dziedzinach działalności. Istnieją też różne rodzaje kodów w zależności od przeznaczenia.
Aby wszystko prawidłowo działało, ważne jest odpowiednie zaprojektowanie etykiet, a także standaryzacja, centralizacja i kontrola przebiegu całego procesu. Konieczne ku temu jest posiadanie odpowiedniego systemu etykietowania. To dzięki niemu klient zyskuje kontrolę nad całym procesem. Wybór odpowiedniego oprogramowania nie jest łatwy, dlatego warto zawierzyć to firmie Kreski. Spółka istnieje od 2004 roku i zajmuje się sprzedażą, serwisem oraz obsługą sprzętu i oprogramowania do automatycznej identyfikacji. To liderzy w swojej branży.
Jeżeli chodzi o etykietowanie, wiele się zmieniło. Dziś kod kreskowy dla określonego produktu jest sposobem na szybką jego identyfikację. Dlatego warto zainwestować w odpowiedni system.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana