Jak dbać o bezpieczeństwo danych w firmie?
Zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia danych, nie tylko osobowych, jest niezwykle ważne w każdej firmie. Takie wrażliwe informacje są niezbędne do wykonywania obowiązków zawodowych, stąd też kluczowe jest zapewnienie do nich stałego dostępu. Niewłaściwe ich zabezpieczenie może nie tylko doprowadzić do wycieku, ale też przykrych konsekwencji – prawnych i finansowych. Jak więc właściwie dbać o bezpieczeństwo danych w firmie? Zobacz.
Backup – sposób na szybkie odzyskanie danych
Backup to skuteczne rozwiązanie pozwalające szybko i bezproblemowo odzyskać dane po awarii systemu. Odpowiednio oprogramowanie tworzy kopię zapasową wskazanych dysków co określony czas – w zależności od preferencji użytkownika, może się to odbywać nawet do 15 minut. Co ważne – działania te wykonują się automatycznie, nie ma konieczności ich nadzorowania przez administratora czy też przerywania pracy pracowników.
W efekcie sprzęt komputerowy jest zabezpieczony nie tylko fizycznie, ale też wirtualnie – wyjaśnia ekspert z Serwisu informatycznego Symex.
Dodaje, że backup obejmuje dane zgromadzone w systemie operacyjnym i wszystkich aplikacjach włącznie z bazami danych.
Jeśli chodzi o zalety backupu, to do najważniejszych są zaliczane:
- możliwość szybkiego odzyskania pojedynczych plików, ale też folderów,
- automatyczna weryfikacja plików,
- możliwość elastycznego dopasowania harmonogramu tworzenia kopii zapasowej,
- odtwarzanie dysku na nowym sprzęcie.
Zabezpieczenie danych w firmie w praktyce
Chcąc kompleksowo zadbać o bezpieczeństwo danych w firmie, należy pamiętać nie tylko o tworzeniu ich kopii zapasowej. Kluczową rolę odgrywają również inne kwestie. Zaliczyć do nich można użytkowanie dobrej jakości oprogramowania antywirusowego, szyfrowanie plików, tworzenie silnych haseł czy stosowanie firewalla. Kluczowe jest odpowiednie sklasyfikowanie plików pod względem ich wartości – te najważniejsze powinny się składać na kopię zapasową – backup, te mniej istotne nie muszą.
Ważne jest także dopasowanie odpowiedniej częstotliwości archiwizacji – naprawdę ważne dane osobowe wykorzystywane do pracy przy bazach danych powinny być możliwie jak najczęściej zgrywane. Wykonywanie ich kopii raz dziennie czy co kilka dni może sprawić, że w przypadku nagłej awarii, ich duża część zostanie utracona.
Ważną kwestią jest także czynnik ludzki. Należy pamiętać, że nad każdymi danymi pracuje człowiek. Chcąc zatem zwiększyć ich bezpieczeństwo, warto zadbać również o odpowiednią świadomość pracowników – należy nie tylko przeprowadzać regularne szkolenia i uzupełniać ich wiedzę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana