Dwumasowe koło zamachowe - zasada działania, przyczyny awarii oraz reguły poprawnej eksploatacji
Jeszcze nie tak dawno temu koło zamachowe było prostym elementem, który rzadko ulegał awariom. Wraz z rozwojem silników o wyższych momentach obrotowych stworzono bardziej zaawansowane dwumasowe koła zamachowe. Pełnią one ważną rolę, stanowiąc nośnik energii, tłumiąc drgania skrętne oraz redukując zbyt gwałtowny wzrost momentu obrotowego. W związku z bardziej skomplikowaną budową koło dwumasowe może częściej ulegać awarii. Aby jej zapobiec warto stosować wysokiej klasy podzespoły oraz zadbać o poprawną eksploatację samochodu.
Budowa dwumasowego koła zamachowego
Dwumasowe koło zamachowe jest położone pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Jest złożone z koła masy pierwotnej, sprężyn łukowych, pierścienia oporowego, łożyska, pokrywy koła masy pierwotnej oraz koła masy wtórnej. Z jednej strony łączy się z wałem korbowym silnika, z drugiej natomiast – z dociskiem sprzęgła. Każde dwumasowe koło zamachowe jest dedykowane do określonego modelu silnika oraz skrzyni biegów. Nie należy pod żadnym pozorem stosować dwumasy przeznaczonej do innego typu samochodu – grozi to poważnym uszkodzeniem układu napędowego pojazdu.
Jak działa dwumasowe koło zamachowe?
W dwumasie koło masy pierwotnej jest wprawiane w ruch przez silnik. Za pomocą koła masy wtórnej i sprzęgła moment obrotowy jest przekazywany na skrzynię biegów. Dodatkowo smar wypełniający układ sprężynująco-tłumiący wpływa na zmniejszenie wibracji silnika, podnosząc ogólny komfort jazdy.
Jaką funkcję pełni dwumasowe koło zamachowe?
Dwumasowe koło zamachowe ma za zadanie pochłanianie drgań skrętnych, które przyspieszają zużywanie skrzyni biegów. Chroni ono elementy układu przeniesienia napędu przed uszkodzeniem, wydłużając możliwy czas ich użytkowania. Ponadto umożliwia zmianę biegów, a dzięki neutralizacji drgań i hałasów – gwarantuje komfortowe podróżowanie.
Przyczyny awarii dwumasowego koła zamachowego
Możemy wymienić wiele przyczyn, powodujących awarię dwumasowego koła zamachowego. Wyjątkowo negatywne konsekwencje dla dwumasy niesie za sobą ruszanie z piskiem opon, mocne przyspieszanie z niskich obrotów, naprzemienne gwałtowne zwiększanie prędkości i hamowanie czy ciągła jazda na półsprzęgle. Dodatkowo dwumasowe koło zamachowe źle toleruje eksploatowanie zgodne z zasadami ekojazdy, nadmiernie zużyte układy wtryskowe i zapłonowe oraz chiptuning silnika.
Objawy awarii dwumasowego koła zamachowego
Objawy uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego są dość charakterystyczne. Mogą one wystąpić niezależnie od przebiegu pojazdu. Do najbardziej typowych symptomów należą silne wibracje na biegu jałowym oraz w trakcie zwiększania prędkości, głośna i nierówna praca silnika, stukanie w czasie zmiany biegów i puszczania sprzęgła oraz szarpanie przy przyspieszaniu z niskich prędkości.
Jak można wydłużyć żywotność dwumasowego koła zamachowego?
Dbałość o prawidłowy stan techniczny oraz poprawną eksploatacje może znacząco wydłużyć żywotność dwumasowego koła zamachowego. Wskazane jest podróżowanie na długich trasach, połączone z ograniczeniem nadużywania pedału sprzęgła i spokojną zmianą biegów. Należy zaniechać gwałtownego hamowania i przyspieszania oraz ciągnięcia przyczep o masie przekraczającej dopuszczalną wartość. Ważna jest także dbałość o dobrą kondycję sprzęgła, gdyż nadmiernie zużyte – może przyspieszyć również degenerację dwumasy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana